Završna radionica IV. ciklusa projekta “I mi smo tu” – radionice za djecu i mlade Rome, bit će održana u Caritasovom Centru za mlade-Beli Manastir, Osječka 73a u subotu, 11. travnja 2015. godine s početkom u 18.00 sati.
Projekt “I smo smo tu” je projekt Caritasovog Centra za dijete-Osijek.
O PROJEKTU:
To je psihosocijalni program namijenjen djeci romske nacionalnosti od 3 do 18 godine života.
Uključuju se i roditelji u svrhu boljeg roditeljstva te osnaživanju u suočavanju s izazovima suvremenog roditeljstva
Oblici rada:
a) radionice,djeca su podijeljena u dvije dobne
b) skupine(kreativne,edukativne,radno- praktične)
c) savjetovanja(grupna i individualna)
Koristeći romsku kulturu,obiteljske resurse te resurse zajednice podržavamo razvoj djece i mladih i obogaćujemo iskustvo učenja.
Aktivnosti koje primjenjujemo u ovom ciklusu omogućuju djeci romske zajednice samoizražavanje te iskustvo prihvaćenosti čime se otvaraju mogućnosti za traženje dobroga u sebi i drugima.
Kroz aktivnosti , razgovor, igranje uloga i sl. djeca uče kako se bolje odnositi prema drugima, kako postati odgovorna za sebe, preuzeti odgovornost, rješavati svakodnevne probleme te kako uspostaviti pozitivan odnos s vršnjacima, članovima obitelji i drugim odraslim osobama i djecom.
I. Temeljne odrednice:
• steći određena znanja
• razvijati kritičko mišljenje
• poticati moralnu autonomiju
• razvoj socijalnih vještina
• sposobnost prihvaćanja različitosti
• sposobnost donošenja odluka
• sposobnost rješavanja problema
• razvijati osjećaj za pravdu
II. Stručni tim je nastojao ostvariti postavljene zadaće:
• uključivati u igre i aktivnosti svu djecu,vodili računa o tome da svi dobiju prigodu izreći što žele, sudjeluju u igri i komunikaciji s drugima
• osmišljavati zajedničke igre i aktivnosti u kojima sudjeluju svi sudionici
• poticali razvijanje pozitivnog odnosa prema različitostima
• učili da je rješavanje problema i sukoba normalan dio života i međuljudskih odnosa-poticali ih da se ispričaju za loš postupak i da oproste onima koji su ih povrijedili ili učinili nešto loše
• učili ih iskazivanju pažnje (mali znakovi pažnje među djecom i igre tipa „kako mogu obradovati prijatelja“)
• osiguravali da se svako dijete osjeća prihvaćenim i dobrodošlim
• osmišljavali grupne i zajedničke aktivnosti u kjima mogu sudjelovati i ona djeca koja su sramežljivija, smanjenih sposobnosti ili trebaju više vremena i poticaja
• pripremali aktivnosti koje ovise o usklađenom djelovanju svih u grupi,timske igre i aktivnosti
• poticali djecu na međusobno pomaganje
• osiguravali da svako dijete u grupi može izreći svoje mišljenje,ohrabrivali iznošenje ideja
• osnaživali samopoštovanje i samopouzdanje djece
• poticali nenasilnu komunikaciju i razvijali vještine nenasilne verbalne i neverbalne komunikacije ( slušanje,isključivanje govora mržnje )
• upućivali djecu u pojam pravila koji vrijede u grupi i za odrasle
( pravila skupine, zašto su važna za život,zakoni,…)
• pomagali da shvate pojam privatnosti i osobne imovine ( zaštita privatnosti ) te pojma zajedničkog i odgovornosti prema onome što koristi i drugima
• poticali pravednost
• poticali solidarnost, nenasilnu komunikaciju, suradnju, iskazivanje prijateljstva i velikodušnosti
• poštivali svako dijete i trudili se zadobiti njegovo povjerenje
• razvijali pozitivne stavove prema okolišu i brizi za okoliš ( ljude, životinje, prirodu, imovinu )
III. U radu s roditeljima ( bile su uključene i trudnice ),koji je bio savjetodavnog karaktera, smo upućivali :
• stavite roditeljstvo na prvo mjesto,odgoj djeteta mora biti obiteljski prioritet
• potičite dijete na poželjna ponašanja,samodisciplini,usvajanju radnih navika,njegovanje dobrih odnosa s drugima
• dajte djetetu uvijek jasno da znanja što je dobro , a što loše, budite precizni i dosljedni
• postavite jasne granice do kojih dijete može ići u svojim zahtjevima i ponašanjima
• ako dijete dobiva neusklađene i nedosljedne poruke od roditelja,postaje nesigurno i nepovjerljivo, priklanja se onome što je za njega jednostavnije, uči kako izbjegavati pravila
• jačajte osjećaj pripadnosti obitelji i potičite djecu da usvaja poželjne navike i ponašanja sa svim članovima obitelji i zajednice
IV. Dinamika izvođenja radionica:
U svakoj radionici su djeca podijeljena u dvije skupine,mlađa i starija,te rad s roditeljima.
1.radionica održana 6.11.2014.
a) mlađa skupina: – radno praktične aktivnosti ( rad s drvenim kockama,
slaganje,lijepljenje,zajednički rad,čitanje priče)
– igre za razvoj poštovanja i samopoštovanja
( „Čarobne riječi“,igre uloga)
b) starija skupina: – igre za razvoj socijalnih vještina
– cilj igre:kako slušati druge,razvoj vještine
komunikacije,verbalna i neverbalna
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Jelena Balić, Helena Ekštajn
2. radionica održana 22.11.2014.
a) mlađa skupina: – igre za razvoj kreativnosti ( igra prirodnim materijalima, plodovima
jeseni, izrada, sličica, izrada lutaka, igre uloga )
– čitanje priče
– natjecateljske igre
b) starija skupina:-igre za razvoj komunikacijskih vještina
-cilj igre:kako svoje postupke temeljiti
na pravdi i pravednosti, poticati solidarnost među
djecom, kako iskazivati poštovanje jedni prema
drugima
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Ana Jurić, Sandra Vučković
3. radionica održana 13.12.2014.
a) mlađa skupina: – priprema za blagdan Božića ( izrada čestitki,
izrada ukrasa i zajedničko ukrašavanje prostora,
modeliranje i izrada ukrasa za bor od slanog tijesta,
izrada zajedničkog plakata )
– čitanje priče
– starija skupina:-igre za razvoj odgovornosti
– cilj igre:poštivanje i suosjećanje za druge,
poticanje hrabrosti da se pojedinac zalaže za
svoja načela, samokontrolu u djelovanju s opće prihvaćenim
načelima,razvoj samopoštovanja
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Jelena Balić, Ivona Ivanović
4. radionica održana 22.01.2015.
a) mlađa skupina:-igre i aktivnosti za poticanje brige za druge i
solidarnosti ( što sve mogu ruke, prepoznajemo
osjećaje drugih,igre scenskim lutkama, „Drvo dobrote“)
-čitanje priča o dobru i zlu
b) starija skupina:-igre za poticanje i njegovanja prijateljstava
-cilj igre:kako iskazivati prijateljstvo,razvijati
komunikacijske vještine, spremnost na
kompromise, svijest o vlastitim osjećajima,
prepoznavanje osjećaja drugih,izbjegavanje
prosuđivanja drugih
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Sandra Vučković
5. radionica održana 7.02.2015.
a) mlađa skupina: -igre za poticanje i razvoj nenasilnog ponašanja
( igre izražavanja osjećaja, igre simulacije u kojima
smo prakticirali različite načina „razgovora“,“Priča
u krug“,“Mir je kad…“)
-slikanje
-rezanje,lijepljenje
-izrada zajedničkog plakata
b) starija skupina:-igre za razvoj poštovanja
-cilj igre:samopoštovanje, poštovanje svoje obitelji,
poštovanje imovine, svoje i tuđe, poštovanje pravila,
poštovanje različitosti,poštovanje okoliša
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Ivona Ivanović, Helena Ekštajn
6. radionica održana 14.02.2015.
a) mlađa skupina: -igre za razvoj međusobnog povjerenja i tolerancije
( modeliranje slanim tijestom,izrada maski,zajednički
plakat, igre grimasa,“Pogodi tko se skriva“, „Vjetar
puše“)
-igra „Drukčije mišljenje“
-prigodna glazba i ples
b) starija skupina: -igre za razvoj ravnopravnosti i dostojanstva
-cilj igre:iskrenost, samokontrola, kako utječemo na
druge ljude i kako se drugi ponašaju prema nama,
kako možemo birati način svoga ponašanja,kako
se uočiti i shvatiti posljedice svog ponašanja i
ispraviti ga
Stručni suradnici:Mira Vego, Ljiljana Vetengl, Ivona Ivanović, Jelena Balić
Izvješće sastavila:
Mira Vego, odgajatelj-mentor