– izvještaj za period od kraja listopada 2015. do kraja veljače 2016.
– najava planiranih aktivnosti
Caritas Đakovačko-osječke nadbiskupije nastavlja svoj redoviti program kroz projekt „I mi smo tu“, V. ciklus, radionice za djecu, mlade Rome i njihove roditelje. U periodu od kraja listopada 2015. do kraja veljače 2016. održali smo 8 radionica u Centru za mlade u Belom Manastiru u koje su bila uključena djeca i mladi Romi u starosnoj dobi od 3. do 22., ukupno 62 te njihovi roditelji.
Psihosocijalni program koji provodimo namijenjen je djeci romske nacionalnosti od 3. do 22. godine života. U program smo nastojali, što više, uključiti i njihove roditelje poticanjem
ka boljem roditeljstvu i osnaživanju istih u suočavanju s izazovima suvremenog roditeljstva.
Način i oblici rada:
a) radionice (kreativne,edukativne,radno- praktične)
b) skupine, djeca su podijeljena u dvije dobne skupine, starija i mlađa i rad s roditeljima
c) savjetovanja (grupna i individualna)
Koristeći romsku kulturu,obiteljske resurse te resurse zajednice podržavamo razvoj djece i mladih i obogaćujemo iskustvo učenja.
Aktivnosti koje primjenjujemo u ovom ciklusu omogućuju djeci romske zajednice samoizražavanje te iskustvo prihvaćenosti čime se otvaraju mogućnosti za traženje dobroga u sebi i drugima.
Kroz aktivnosti , razgovor, igranje uloga i sl. djeca uče kako se bolje odnositi prema drugima, kako postati odgovorna za sebe, preuzeti odgovornost, rješavati svakodnevne probleme te kako uspostaviti pozitivan odnos s vršnjacima, članovima obitelji i drugim odraslim osobama i djecom.
I. Temeljne odrednice:
• steći određena znanja
• razvijati kritičko mišljenje
• poticati moralnu autonomiju
• razvoj socijalnih vještina
• sposobnost prihvaćanja različitosti
• sposobnost donošenja odluka
• sposobnost rješavanja problema
• razvijati osjećaj za pravdu
II. Stručni tim je nastojao ostvariti postavljene zadaće:
• uključivati u igre i aktivnosti svu djecu,vodili računa o tome da svi dobiju prigodu izreći što žele, sudjeluju u igri i komunikaciji s drugima
• osmišljavati zajedničke igre i aktivnosti u kojima sudjeluju svi sudionici
• poticali razvijanje pozitivnog odnosa prema različitostima
• učili da je rješavanje problema i sukoba normalan dio života i međuljudskih odnosa
• poticali ih da se ispričaju za loš postupak i da oproste onima koji su ih povrijedili ili učinili nešto loše
• učili ih iskazivanju pažnje (mali znakovi pažnje među djecom i igre tipa „kako mogu obradovati prijatelja“)
• osiguravali da se svako dijete osjeća prihvaćenim i dobrodošlim
• osmišljavali grupne i zajedničke aktivnosti u kojima mogu sudjelovati i ona djeca koja su sramežljivija, smanjenih sposobnosti ili trebaju više vremena i poticaja
• pripremali aktivnosti koje ovise o usklađenom djelovanju svih u grupi,timske igre i aktivnosti
• poticali djecu na međusobno pomaganje
• osiguravali da svako dijete u grupi može izreći svoje mišljenje,ohrabrivali iznošenje ideja
• osnaživali samopoštovanje i samopouzdanje djece
• poticali nenasilnu komunikaciju i razvijali vještine nenasilne verbalne i neverbalne komunikacije ( slušanje,isključivanje govora mržnje )
• upućivali djecu u pojam pravila koji vrijede u grupi i za odrasle
( pravila skupine, zašto su važna za život,zakoni,…)
• pomagali da shvate pojam privatnosti i osobne imovine ( zaštita privatnosti ) te pojma zajedničkog i odgovornosti prema onome što koristi i drugima
• poticali pravednost
• poticali solidarnost, nenasilnu komunikaciju, suradnju, iskazivanje prijateljstva i velikodušnosti
• poštivali svako dijete i trudili se zadobiti njegovo povjerenje
• razvijali pozitivne stavove prema okolišu i brizi za okoliš ( ljude, životinje, prirodu, imovinu )
III. U radu s roditeljima, koji je bio savjetodavnog karaktera, smo upućivali :
• stavite roditeljstvo na prvo mjesto,odgoj djeteta mora biti obiteljski prioritet
• potičite dijete na poželjna ponašanja,samodisciplini,usvajanju radnih navika,njegovanje dobrih odnosa s drugima
• dajte djetetu uvijek jasno da znanja što je dobro , a što loše, budite precizni i dosljedni
• postavite jasne granice do kojih dijete može ići u svojim zahtjevima i ponašanjima
• ako dijete dobiva neusklađene i nedosljedne poruke od roditelja,postaje nesigurno i nepovjerljivo, priklanja se onome što je za njega jednostavnije, uči kako izbjegavati pravila
• jačajte osjećaj pripadnosti obitelji i potičite djecu da usvaja poželjne navike i ponašanja sa svim članovima obitelji i zajednice
Planirani slijedeći termin održavanja radionice u Centru za mlade u Belom Manastiru je 05.03. 2016., subota s početkom u 18,oo sati. Plan aktivnosti je:
Mlađa skupina
-čitanje priče “Uskršnji zec”
-razgovor o pročitanoj priči,o blagdanu Uskrsa,o pripremi, običajima
-iznošenje vlastitih iskustava-pravda,pravednost
-zajednički plakat-slikanje
-bojanje modela pisanica ( papir )
-bojanje kaširanih modela pisanica
-modeliranje
Starija skupina i roditelji:
-razvoj komunikacijskih vještina, poticanje i njegovanja prijateljstava
-kako svoje postupke temeljiti na pravdi i pravednosti, poticati solidarnost među djecom, kako iskazivati poštovanje jedni prema drugima
– igra društvene igre ALIAS – reci drugim riječima
Stručni suradnici koji će provoditi radionice su: Mira Vego, odgajatelj, Liljana Vetengl odgajatelj, Karolina Burek Bilokapić, socijalni pedagog i Helena Ekštaj, studentica.
Pilot radionica i prvi izlazak mobilnog tima projekta „I mi smo tu“ radionice za djecu, mlade Rome i njihove roditelje
Vlč. Mato Matasović, župnik župe Sv. Josip Radnik u Slavonskom Brodu spreman je surađivati i uključiti se u realizaciju našeg projekta „I mi smo tu“ radionice s djecom i mladim Romima. Na području njegove župe ima dosta Roma, on ima dobru komunikaciju s njima, potaknuti će ih i animirati za uključenje u aktivnosti koje provodimo ovim projektom.
U dogovoru s njim 12. ožujka 2016. god. s početkom u 16,oo sati u župi Sv. Josip Radnik u Slavonskom Brodu održati ćemo pilot radionicu i prvi izlazak mobilnog tima na „teren“ te na taj način započeti proširenje projekta na ostale dijelove nadbiskupije i uključivanje i drugih romskih zajednica u aktivnosti projekta. Planirane aktivnosti za radionicu su:
Mlađa skupina:
– čitanje priče
– razgovor o pročitanoj priči
– radne liste i bojanke ( prilagođene dobi djece )
– kreativno izražavanje, izrada zajedničkog plakata „I mi smo tu“
Starija skupina:
– igre za razvoj socijalnih vještina,
cilj igre: kako slušati druge,razvoj vještine komunikacije,verbalna i neverbalna
– radne liste
– društvena igra „Kruške i jabuke“ i Alias – reci drugim riječima
Roditelji:
– razgovor i upoznavanje s njima te s članovima njihove obitelji koji su prisutni na radionici
Tim koji će sudjelovati u realizaciji radionice: Ivanka Domazet, koordinator projekta i stručni suradnici Mira Vego, odgajatelj, Ljiljana Ventengl, odgajatelj, Ivona Ivanović Srnović, pravnik i socijalni radnik i Karolina Burek Bilokapić, socijalni pedagog.
Izvještaj napisala:
Ivanka Domazet